Sota el lema “El pati com a espai central de la relació educativa” s’ha celebrat la VI trobada inspectorial. Rafael Bejarano, responsable d’Obres i Servicis Socials, Migrants i Voluntariat en el Dicasteri de Pastoral Juvenil, ha sigut l’encarregat de la ponència principal.

Per: FISAT

La trobada inspectorial és una proposta formativa i un espai de trobada dirigida als equips educatius dels diferents projectes i recursos de les tres entitats que conformen les Plataformes Socials Salesianes de la Inspectoria Maria Auxiliadora, Fundació FISAT, Fundació Don Bosco i Salesians Sant Jordi.

Prop de 400 persones dels nostres equips de les plataformes socials salesianes han compartit esta nova jornada de formació per a conjuminar coneixements i experiències i continuar creixent en la missió, cuidat dels equips i enfortint la proposta educativa.

La jornada ha volgut focalitzar-se en la importància d’eixe pati salesià com a lloc de trobada en el qual es forgen els vincles i es tixen els vímets de la relació educativa.

El fil conductor de la trobada, celebrat en modalitat en línia, ha sigut les diferents experiències de patis salesians que es donen en els diferents projectes i recursos de les plataformes socials. A través de micro testimoniatges d’educadores i educadors, així com dels seus participants, s’han visibilitzat els patis i el sentit de pertinença que es genera a través de les seues dinàmiques.

El pati segosn el Rector Major

Per a començar a treballar sobre la importància del “El pati com a espai central de la relació educativa”, el Rector Major, Ángel Fernández Artime, oferia la seua pròpia reflexió, referint-se al Pati com un dels quatre pilars de l’educació salesiana. “Diem els salesians, fins i tot en les nostres constitucions, que tota presència salesiana és una casa que acull, és una escola que educa, és una parròquia que evangelitza i és un pati on trobar-se amb amics.

El pati és espai de llibertat, és trobada d’amistat, és l’ideal de les possibilitats del sagrament salesià de la presència, és oportunitat perquè cadascun puga ser un mateix”.

 

 

Joan Valls, coordinador inspectorial de Plataformes Socials Salesianes, arreplegava este mateix concepte de Pati, i recordava que el pati és per a Don Bosco, “el cor de tota acció educativa, el centre de totes les possibles trobades, de la distensió, de la paraula a cau d’orella, del joc on cadascun es mostra com és, sense cap artifici ni temor; i tantes coses més”. Valls posava en valor el sentit d’esta formació i apel·lava a la reflexió perquè reconeixia que és temps de redefinir què és el pati salesià en les plataformes socials: “Tal vegada hem limitat el pati a un espai físic. Però el pati és molt més. El pati és un lloc pedagògic, àmbit privilegiat de la nostra acció educativa, un lloc espiritual, on viure els valors més importants i un lloc teològic, lloc privilegiat on viure la nostra trobada amb Déu i fer que els joves també puguen realitzar-lo.
És molt necessària esta reflexió de hui perquè es fa necessari redefinir què és el pati en el nostre ambient de les Plataformes socials”.

Construir la dignitat dels joves

La ponència central d’esta jornada va estar a càrrec de Rafael Bejarano, referent mundial d’Obres i Servicis Socials, Migrants i Voluntariat en la congregació salesiana.

Bejarano va proposar revisar el pati salesià a través d’una relectura de l’Evangeli i extrapolar l’acció de Jesús al treball dels educadors i educadores per a analitzar el sentit del pati salesià, en l’actualitat, en els projectes socials salesians.

“Al pati comprovarem la rellevància de la nostra presència afectiva i efectiva”, va assenyalar Bejarano, apel·lant a les persones assistents a pensar Què sents en la trobada amb els joves al pati?

El pati és tota una pedagogia

“El pati és la clau de l’èxit de la pedagogia salesiana, en un món globalitzat, per damunt de l’acadèmic, la verdadera diferència és al pati”.

”El pati és l’ocasió que troba l’educador o educadora per a entrar en contacte amb els joves. No obstant això, Bejarano va recordar que el pati no és només un espai físic, “És una actitud”. És la capacitat de sentir-nos pròxims als xics fins i tot dins d’un espai formal”.

El pati digital

La segona ponència va ser impartida per Jota Llorente, coordinador nacional de Plataformes Socials Salesianes. Llorente va compartir els seus coneixements i experiències sobre la innovació social i educativa: Pati Virtual.

Llorente va exposar les dificultats que tenim per a reflexionar sobre com ens determina la tecnologia en un món canviant i molt complex. “Les diferents generacions viuen la interacció amb la tecnologia d’una forma diferent”.

Després d’analitzar com les diferents generacions es relacionen amb la tecnologia, va posar l’accent en la importància de compaginar l’espai real amb l’espai digital, utilitzar els mateixos codis i va donar les claus de com ha de ser la presència dels professionals de les plataformes socials, ressaltant el següent:

  • Parlar amb ells. La clau és el to: missatge clar, directe, orgànic, genuí, positiu i empàtic.
  • Ser natural i real, prioritzant experiències reals i testimoniatges.
  • Formar part del seu dia a dia, i suggerix entrar en canals alternatius als de l’entitat social, que usen de manera habitual.